Spring naar inhoud

Resultaten parkeerdrukmeting

Gemeente Den Haag heeft de huidige parkeerdruk in kaart gebracht als onderdeel van het project fietsparkeren. Het onderzoek brengt de parkeerdruk van fietsen, (deel)scooter, auto’s en fietsparkeervoorzieningen in kaart. De informatie is belangrijk voor het uitwerken van de oplossingen voor het fietsparkeerprobleem in Duinoord. 

Het onderzoek

Een onderzoeksbureau heeft op verschillende momenten metingen gedaan. Ze deden dit op twee dagen, woensdag 25 en zaterdag 28 mei 2022. Op die dagen is er op twee momenten gemeten, in de middag van 13.30-16.30 uur en in de avond van 19.00-22.00 uur. Door te meten op twee verschillende dagen en momenten, kunnen de resultaten worden vergeleken. Dit geeft een overzicht van de maximale parkeerdruk in de wijk. 

Resultaten

Voor de fietsparkeerdrukmeting zijn (bak)fietsen, snorfiets, bromfiets, en (deel)scooters gemeten. Om de bezettingsgraad te onderzoeken is er gekeken naar verschillende manieren om de fiets te kunnen parkeren. Dit zijn: nietjes, beugels, rek(beugels) en fietsvlonders.  

Het aantal gemeten fietsparkeerplekken is (ongeveer) 1268. De resultaten van de meting laten zien dat er niet voldoende parkeerplekken zijn voor fietsen, vooral in de avond. 

  • Op woensdagmiddag was een bezettingsgraad van 122%. Dat betekent dat er bij de voorzieningen een tekort is van 284 parkeerplaatsen. Buiten de voorzieningen werden 2.149 voertuigen geparkeerd. Het totaal tekort komt daarmee op 2.433. 

  • Op woensdagavond was een bezettingsgraad van 137%. Dat betekent dat er bij de voorzieningen een tekort is van 467 parkeerplaatsen. Buiten de voorzieningen werden 2.336 voertuigen geparkeerd. Het totaal tekort komt daarmee op 2.803. 

  • Op zaterdagmiddag was een bezettingsgraad van 127%. Dat betekent dat er bij de voorzieningen een tekort is van 346 parkeerplaatsen. Daarbij was er bij de voorzieningen een tekort aan 346 extra parkeerplaatsen. Buiten de voorzieningen werden 2.369 voertuigen geparkeerd. Het totaal tekort komt daarmee op 2.715. 

  • Op zaterdagavond was een bezettingsgraad van 134%. Dat betekent dat er bij de voorzieningen een tekort is van 434 parkeerplaatsen. Daarbij was er bij de voorzieningen een tekort aan 434 extra parkeerplaatsen. Buiten de voorzieningen werden 2.433 voertuigen geparkeerd. Het totaal tekort komt daarmee op 2.867. 

Grootste knelpunten fietsparkeren

Er zijn een paar straten waar het tekort aan fietsparkeerplekken erg hoog is of waar de doorgang van de stoep erg werd belemmerd door fietsen. Van deze plekken en straten is een overzicht gemaakt. Dit geeft een beeld van de meest opvallende knelpunten. Het minimale aantal tekorten is de laagste meting, het maximaal aantal tekorten is de hoogste meting. 

  • Groot Hertoginnelaan: 144-190
  • Sweelinckplein: 143-147 
  • Obrechtstraat: 513-577 
  • Tweede Schuytstraat:  219-254 
  • Tweede van Blankenburgstraat: 98-127 
  • Galvanistraat: 88-123 
  • Eerste Sweelinckstraat: 100-128 
  • Tweede Sweelinckstraat: 21-115 
  • Nicolaïstraat: 96-118 
  • Snelliusstraat: 92-133 
  • Reinkenstraat: 64-89 

Resultaten autoparkeerdrukonderzoek

Voor de autoparkeerdrukmeting zijn de beschikbaarheid en bezetting van het parkeren in de openbare ruimte onderzocht. De parkeerdruk is bepaald voor parkeerplaatsen waar met een reguliere parkeervergunning geparkeerd mag worden (dus geen laden/lossen of gereserveerde plaatsen).

Er zijn ongeveer 2.654 openbare autoparkeerplekken in Duinoord. Uit het onderzoek blijkt dat op woensdagavond de bezetting het hoogst is, namelijk rond 84%. De gemeente houdt een parkeerdruk van 90% als grens en overweegt bij een gemiddelde parkeerdruk van 90% of meer een vorm van parkeerregulering.

Kanttekening onderzoek

Het parkeerdrukonderzoek geeft een beeld van hoe de parkeerdruk in Duinoord is. De situaties kunnen in de praktijk verschillen met de cijfers. Hieronder een paar redenen waarom dat kan gebeuren. 

  • Tijdens het onderzoek waren er in de wijk Duinoord diverse werkzaamheden. In de delen van de wijk waar dit het geval was, kon niet bepaald worden hoeveel (bezette) parkeerplaatsen er waren. Deze zijn daarom niet meegeteld in het onderzoek. 

  • In Duinoord zijn er een aantal speciale parkeervakken met aangepaste tijden zoals parkeerplekken voor mindervaliden en voor laden en lossen. Dit betekent dat sommige van deze vakken wel de speciale functie hadden tijdens het middagonderzoek, maar niet tijdens het avondonderzoek. Hier is rekening mee gehouden bij zowel de capaciteit als bezetting.  

  • Tijdens het onderzoek waren er ook werkzaamheden in een klein gedeelte van de Snelliusstraat. Deze sectie kon wel meegenomen worden in het onderzoek. Acht parkeerplekken waren daardoor niet beschikbaar. 

  • Duinoord is met betrekking tot de vergunningsgebieden van parkeren opgesplitst. Het noordelijke deel van het water valt onder vergunningsgebied Geuzen- en Statenkwartier/Duinoord en het zuidelijke deel van Duinoord valt onder Bomenbuurt/Regentessekwartier.  

Login om verder te gaan

Houd mij op de hoogte



Geef mij een nieuwe code

Annuleren